Telia cirkusen fortsätter… (uppdaterad igen)

Jag vet att ni suttit och väntat på att få lite mer info om vad som händer med min, vid det här laget, ökända Galaxy Tab 10.1. Här kommer en liten fortsättning på följetongen.

Telia ringde ju givetvis aldrig upp efter förra samtalet jag hade med dom, vilket dom lovade att dom skulle göra senast i måndags…

Idag ringde jag upp Telia igen och fick prata med Stefan. En kille som verkade förstå att jag var otroligt less på att vänta på min surfplatta. Han lovade att han skulle ringa till orderavdelningen och föreslå att jag får byta till en Motorola Xoom istället. Eftersom det är en sprillans ny surfplatta så ska det ju inte vara några problem, ansåg även Stefan.

Han lovade att återkomma, idag, med resultatet av sitt samtal. Jag bad även honom att säga att det rör sig om en sprillans ny surfplatta och inte en reparerad eller på annat sätt använd platta.

Jag vet att det låter tjatigt, men när jag ringt till Telia mer än 40 gånger och aldrig fått ett rakt och ärligt svar så börjar allt gå på automatik. Man drar samma historia och samma bakgrund till sitt ärende flera gånger om dagen, i bästa fall. Om än jag ger ut mitt personnummer så vet inte Telia vad jag har för telefonnummer och jag måste alltid ge ut denna uppgift också. Något som jag anser är väldigt konstigt…

Nåja… Som vanligt uppdaterar jag när det händer något överhuvudtaget i det här ärendet… Troligen blir det som vanligt och ingen ringer tillbaka…

—————–

Uppdatering: Precis som jag trodde så ringde ingen upp och jag är tillbaka på ruta 1 igen… Men historien slutar inte här. Denna gång tog jag kontakt med konsumentverket som tog mitt ärende ganska allvarligt. När jag pratat färdigt så fick jag ett direktnummer till Telia Kundrelationer. Jag förklarade mitt ärende för dessa och hur jag blivit bemött.

Denna gång var det inget tissel och tassel i bakgrunden och så fort jag nämnde att Konsumentverket bett mig ringa så blev tonen lite allvarligare. Denna gång ska ärendet inte gå via kundtjänst, utan via Telias orderavdelning direkt. Dom ska kolla hur dom kan lösa det här för mig och sedan ringa upp mig direkt dom har ett besked att ge. Jag lovade att om dom inte hör av sig idag/ikväll så har jag fått order av Konsumentverket att ringa tillbaka till dom och driva ärendet vidare.

Som ni förstår så har vi konsumenter lagen på vår sida, trots att dom stora företagen inte vill att man ska veta det. Min kontaktperson på Konsumentverket vill att jag ska kräva skadestånd för all tid jag varit utan surfplattan och specificera vilka problem detta gett mig. Då jag använder surfplattan i arbetet så är det lätt att specificera upp alla utgifter. Men det är inte mitt mål med allt. Det enda jag vill är att få en fungerande surfplatta, inget annat. Detta gjorde jag klart för Telia också.

Om dom bara går med på att jag får en ny surfplatta, Motorola Xoom, i utbyte mot min Galaxy Tab 10.1, så blir jag nöjd. En väldigt enkel sak för Telia att göra. Dessutom tjänar ju Telia mer pengar på att jag byter platta mot en Xoom, vilket borde vara deras målsättning som ett företag? Win-win situation för Telia alltså.

Jag uppdaterar när jag får reda på något mer…

—————————————————–

Uppdatering 2: Telia Kundrelationer ringde upp mig för ett tag sedan. Dom ber om ursäkt att dom inte ringt tidigare, men försäkrar mig om att jag kommer att få ett besked senast imorgon. Antingen via Telia order eller via dom själva. Dom håller med om att själva bytet mot en annan surfplatta inte ska vara några problem, vi får väl se om order avdelningen håller med om detta. Jag börjar fundera vilka det är som bestämmer på Telia egentligen. Kan det vara så att order avdelningen är det styrande på Telia? Kan inte en på kundrelationer säga ”Nu måste vi hjälpa den här kunden, skicka en ny platta till honom…”, eller fungerar det så att Kundrelationer måste buga och bocka inför dom mäktiga personerna som arbetar på orderavdelningen?

Faktumet är just nu att jag börjat fundera om jag har möjlighet att häva köpet helt och hållet. Vi får se hur det går. Om Telia vägrar att ge mig en ny platta så kontaktar jag Konsumentverket igen frågar om det är möjligt att lösa det på det sättet istället för att skicka skadeståndskrav till Telia… Vi får se imorgon vad som händer…

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *