Generellt

Galaxy Tab 10.1 – Ännu mer komplicerat!

Idag hörde Samsung Customer Care av sig till mig. Det visade sig att både Samsungs serviceavdelning och Anovo gått med på att min surfplatta ska bytas ut mot en ny. Senast igår var jag i kontakt med Anovo, som hävdar att Samsung har nya direktiv som säger att dom inte får byta ut felaktiga Tab 10.1, utan måste reparera dessa.

Detta har alltså gjort att Anovo suttit och väntat på utbytes-skärmar dom senaste 12 dagarna för att kunna laga min platta. Nu är det alltså andra saker som gäller, eftersom dom nu bestämt sig för att byta ut den mot en ny platta.

Hos Anovo är statusen skrämmande oförändrad och den fastställer fortfarande ”Arbetet tillfälligt avbrutet – Väntar på teknisk information från tillverkaren”.

Hittils har jag alltså, för att re-cappa vad som hänt den senaste tiden sedan jag beställde service på surfplattan.

1. Fått information att Telia skickat retur-emballage till surfplattan, vilket var fel storlek och anpassat till telefoner.
2. Fått information att Telia skickat ännu mer emballage, denna gång i rätt storlek, men ingenting kommer.
3. Fått information att Telia sänt emballaget och att den borde vara framme ”imorgon”, men inget kommer.
4. Fått information om att Telia skickat ytterligare emballage, eftersom den första och andra verkar ha försvunnit i posten. Men inget kommer.
5. Fått information från Telia att det inte finns några emballage att skicka, eftersom dom inte har några och har aldrig haft några heller.
6. Fått information av Anovo att servicen kostar pengar, eftersom det INTE är ett garantiärende.
7. Fått information av Anovo att det är ett garantiärende, men dom måste byta skärm, vilket kommer att ta lång tid eftersom dom inte har några nya skärmar.
8. Fått information av Anovo att skärmen ska bytas denna vecka och den troligtvis skickas tillbaka nästa vecka, måndag eller tisdag.
9. Fått information av Samsung att Anovo ska byta ut min surfplatta mot en ny, utan kostnad och utan att reparera den gamla.
10. Fått information av Telia (för 1 minut sedan) att Samsung bestämt att Anovo ska byta ut den mot en ny surfplatta. Samt att dom noterat att jag inte är nöjd med servicetiden av surfplattan.

Informationen haglar tätt, men det har inte hänt något speciellt på en månad ändå. Om nu min surfplatta ska bytas ut så hade det kanske varit enklare för Samsung själva att skicka en platta till mig, istället för att gå omvägen förbi ett av Sveriges mest överbelastade företag och låta dom skicka den till mig när dom får tid över.

Själva behandlingssättet av mitt ärende är näst intill kränkande. Jag har betalat för att få prata med Anovo vid ett flertal tillfällen. Att dessa inte kan hålla rätt på information om ett ärende är i det närmaste skrämmande, eftersom det är hos dom som service utförs. Att Telia inte vet vad Anovo håller på med är inte lika dåligt, likadant att Samsung inte har en aning om vad Anovo håller på med. Men att självaste serviceföretaget ger olika bud på samma service är riktigt riktigt dåligt.

Anovo påstår att Samsung skulle ha gett ett direktiv att skärmen ska bytas på alla Galaxy Tab 10.1 med ”newtons ringar” eftersom det är ett produktionsfel. Tvärt emot hävdar Samsung själva att alla som har detta problem ska få en nytillverkad surfplatta utan produktionsfel istället.

Vem är det som svamlar, någon måste ha fått fel information eller så hittar bara Anovo på saker för att ursäkta deras långsamma serviceärenden.

Alla vet att Anovo är totalt överbelastade av serviceärenden och det håller inte i långa loppet. Många konsumenter har helt enkelt börjat kolla om företaget dom handlar av använder sig av Anovo som servicepartner. Detta är en skrämmande utveckling, både för tillverkare och konsumenter. Något som borde uppmärksammas av tillverkarna, som måste ställa krav på kvalité och dokumentation av ärenden.

Dom flesta som invänt mot Anovos långsamma processer och felaktiga diagnoser är iPhone/iPad användare. Jag vet inte om det har någon större betydelse vad för telefon man äger, men om Anovo har en speciell avdelning för just iPhones/iPads kan denna avdelning har varit speciellt drabbade av förseningar och andra faktorer.

Faktumet kvarstår dock att det tagit 28 dagar och ingenting har hänt ännu…

Skrämmande…

Standard

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *