Senaste nytt om min Galaxy Tab 10.1

Efter att jag sökt upp min service på Anovo så fick jag ett generiskt svar:

”Vi väntar på teknisk upplysning om produkten från tillverkaren, arbetet är tillfälligt avbrutet!”

Detta betyder rent generellt att ”Vi vet inte vad vi ska göra, vi har kontaktat Samsung för råd och avvaktar ett svar från dom”.

Alltså har jag ungefär 2-4 veckor kvar innan dom bestämmer sig för vad dom ska göra. Eventuellt avvaktar dom en leverans av nya tabbar från Samsung och förhalar ärendet för att dom ska hinna anlända till Anovo. Det blir lätt långtråkigt att vara utan en apparat som man faktiskt skapat ett behov av att ha. Innan jag skaffade min surfplatta (och även ett tag efteråt) så kunde jag inte se någon användning för den i mitt vardagliga liv. När jag nu varit utan den i några veckor så kan jag ärligt säga att jag saknar den och smidigheten den erbjöd.

Det känns jobbigt och arbetsamt att plocka fram sin notebook, ansluta laddare och rensa bordet från allt så att den får plats, bara för att titta vad som hänt på nätet den senaste tiden. Att skriva mail och hålla sin ”online” känns också jobbigt, helst nu när Internet har börjat krångla igen. Jag önskar att Samsung bestämmer sig för att återkalla dom felaktiga enheterna och officiellt beklagar att dom gjort fel. På det sättet så blir alla nöjda och framtiden för Samsung kommer att se ljusare ut.

Dom som trots allt klagar mest på hur dåligt det är med ett produktionsfel är dom som inte ens äger en Galaxy Tab 10.1, så den situationen kommer inte att ändras. Genom att erkänna att det blivit fel i produktionen så kan alla missnöjda kunder se fram emot den ”fixade” versionen av Galaxy Tab 10.1.

Vi får se hur det går. Jag ska prova kontakta Anovo, men jag vet samtidigt att dom inte erbjuder mer information samt att samtalet kostar en hög med pengar.

I grund och botten så har Anovo hängts  ut som ett uselt företag överallt på Internet, visst har dom rätt i att kvalité inte är deras prioritet. Men med så många kunder som Anovo har i dagsläget så måste man nog trots allt kritisera ledningen för hur dom lastar på mer och mer arbete på redan maximalt utnyttjade arbetare.

I en diskussion med en Anovo anställd så säger teknikern att dom har 20 minuter på sig att reparera en trasig mobiltelefon. Varav 15 minuter går åt att skruva isär och ihop telefonen. Det lämnar i genomsnitt 5 minuter att utföra lödningar, uppdatera programvaror och annat som måste fixas. Inte underligt att saker och ting kommer tillbaka i samma skick som dom skickades. Det har till och med hänt att dom kommer tillbaka i sämre skick än dom skickas i.

Jag ser tillbaka till när jag skickade in min nya Samsung telefon på reparation för ungefär 1-2 år sedan. Anovo skulle kontrollera ett fel i mottagningen. När jag fick tillbaka telefonen så var den fortfarande trasig, men dessutom var skärmen repig och det såg ut som att dom försökt öppna den genom att bända upp den med en rostig morakniv.

Efter mycket gorm med bland annat konsumentombudsmannen och ARN (Allmänna Reklamationsnämden) så fick jag slutligen tillbaka mina pengar för telefonen. Men inte före KO hade varit i personlig kontakt med min återförsäljare. Det var en laddad situation, men ingen trampar på mig när det gäller rättvisa.

Allt löser sig nog tillslut. Annars har vi ett riktigt fint rättssystem i Sverige för oss konsumenter. =)

Ha en trevlig kväll.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *