En tanke angående min Surfplatta… (uppdaterad)

Jag ska strax ringa till Telia (så fort dom öppnar) och kolla om jag inte kan byta ”upp” mig till en Motorola Xoom istället för att behöva bolla runt med min Galaxy Tab 10.1. Jag fick ett samtal från Samsung igår och det gick ungefär så här.

——–

Support: ”Vi hörde att du hade problem med din Galaxy Tab 10.1. Hur artar sig detta problem?

Jag: ”Nu har även jag fått den här beryktade ”oljefläcken” på plattan, eller ”Newtons ringar” som dom kallas”

Support: ”Eeeh, jaha, det låter ju inte bra. Kan du beskriva problemet närmare?”

Jag: ”Enligt vad jag förstår så är det ett fel som nästan alla sålda Galaxy plattor har, så jag behöver knappast förklara det närmare för dig, eller?”

Support: ”Det är sant. Skicka plattan på service så får dom titta på den.”

Jag: ”Är det någon idé? Finns det plattor som fungerar till 100%? Jag trodde det var frågan om en miss i tillverkningen?”

Support: ”Om du har tur så får du en som fungerar, men du har rätt i att det är fel i produktionen.”

Jag: ”Så jag måste i princip bolla runt den här tabben tills jag passerat tre gånger för att kunna häva köpet?”

Support: ”Det är nog det troligaste scenariot, tyvärr finns det inget vi kan göra för att hjälpa dig.”

Jag: ”Då kanske jag ska ta kontakt med Telia på en gång och spara mig lite tid?”

Support: ”Det hade i alla fall jag gjort. Du får höra med dom ifall dom kan lösa problemet åt dig, som sagt finns det inget vi kan göra för att hjälpa dig med detta problem.”

Jag: ”Då tackar jag för ”hjälpen” och hoppas att Telia kan hjälpa i detta ärende…”

———

Som ni förstår så är Samsung väl medvetna om problemet och enligt vad jag förstår så är Telia också medvetna om detta problem. Min största chans är att dom förstår hur det kommer att påverka mina chanser att köpa något av dom i framtiden om dom inte löser det här åt mig inom mycket snar framtid.

Många kallar mig pessimist och kritisk när det gäller stora företag. Det är inte för inte som jag är just kritisk till dessa. Det går väldigt fort att irra bort sig i deras kvarnar, som oftast maler väldigt långsamt. Innan du vet ordet av så har det tagit månader och ingenting har fortfarande hänt.

Med över 300 telefoner under bältet så förstår ni att jag varit i bråk med Anovo och tillverkare förut. Många har velat lösa mina bekymmer snabbt, men deras ”policy” har förbjudit dom att hjälpa någon direkt. Den enda tillverkare som jag för närvarande litar på när det gäller tekniska prylar är just Samsung. Dom har alltid varit snabba och hjälpsamma, men när dom säger att dom inte kan göra något för att hjälpa mig så förstår jag vad dom menar.

Översatt till ”vanlig Svenska” kan man säga ”Om vi visste hur vi skulle lösa det här så hade vi hjälpt dig. Men som det ser ut just nu så har vi ingen aning om vad vi ska göra”. Man kan också lägga till ”Du är inte den enda som hört av sig” till översättningen.

Så, eftersom Google nu kommer att satsa på Motorola, så är min största chans att Telia ser logiken i att byta ut min Galaxy Tab 10.1 mot en sådan innan dom förlorar mig som kund totalt. Som många känner till så är mitt tålamod inte så speciellt långt, dessutom HATAR jag att vänta på att saker ska hända. Om någon säger att dom ska fixa det så vill jag ha det fixat igår helst.

Så här ser ut för min digitala framtid om inte Telia ställer upp på min idé om att uppgradera mig…

1. Telia skickar retursedlar för att skicka tabben på service hos Anovo, 1 vecka senare skickas tabben.

2. 4 veckor senare får jag tillbaka tabben med en lapp från Anovo där dom skriver att inget fel hittades.

3. Jag tar kontakt med Telia igen och får nya returpapper hemskickade efter en vecka.

4. Anovo skickar efter 4 veckor tillbaka tabben med en lapp där det står att dom ”uppgraderat mjukvaran” och hittade inga fel.

5. Jag tar kontakt med Telia igen, får retursedlar och skickar tabben.

6. Anovo tar emot tabben och föreslår att Telia häver köpet eftersom dom inte kan lösa mitt problem.

7. Jag säger upp alla abonnemang hos Telia och kommer aldrig att handla av dom i framtiden…

Detta scenario vill jag inte genomgå än en gång. Jag vet för väl vad som väntar. Månader av bråk och bollande innan någon till slut inser att jag lagligen har rätt att häva köpet om produkten inte håller vad den lovar.

Vi får se hur det går inom kort. Nu ska jag sätta mig i telefonkö… (7 minuter senare…)

—————

Kundtjänst: ”Hej och välkommen, mitt namn är —, hur kan jag hjälpa dig?”

Jag: Förklarar mitt problem och mitt förslag att uppgradera mig till en Xoom.

Kundtjänst: ”Om du använt produkten så finns det ingenting vi kan göra, tyvärr”.

Jag: ”Så jag måste ”bolla” med Anovo i månader innan jag häver köpet, är det den enda lösningen?”

Kundtjänst: ”Tyvärr är det så, vi tar inte tillbaka använda produkter och helst inte om det är något fel på dom”.

Jag: ”Jag har varit med förut och just det där bollandet med Anovo är jobbigt, helst när det tar så lång tid”.

Kundtjänst: ”Alternativet är att du tar den till en Telia butik och låter dom undersöka den”.

Jag: ”Jasså, så då kan jag få den utbytt mot en ny i butiken?”

Kundtjänst: ”Nej, men dom kan skicka den till Anovo åt dig”.

Jag: ”Så alternativet är att åka 30 mil till närmaste Telia butik och sedan ändå bolla med Anovo, det låter ju inte som ett bra alternativ?!”

Kundtjänst: ”Det är sant, jag skulle nog rekommendera att du skickar in tabben till Anovo själv istället”.

Jag: ”Det hade varit trevligt att slippa göra det överhuvudtaget…”

Kundtjänst: ”Det är ju inte säkert att Anovo klassar detta som ett fel, utan skickar tillbaka den utan att göra något med den.”

Jag: ”Det är så det brukar vara, ja”.

Kundtjänst: ”Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med detta, du måste skicka in tabben till Anovo och, som du säger, bolla med den tills du haft samma problem 3 gånger”.

Jag: ”Tack för… tja, ingenting?! Jag blev ju inte direkt hjälpt eller fick en lösning på mina problem?”

Kundtjänst: ”Du ska ha tack för samtalet i alla fall”.

————-

Det lustiga är att om du skickar in något till Anovo och dom ”inte hittar något problem”, så räknas det inte som att dom försökt laga din tekniska mojäng. Det är efter 3 lagningsförsök som du har rätt att häva köpet, inte efter 3 undersökningar som dom inte hittade något fel på.

Man kan inte annat än skratta. Alternativet är för deprimerande.

Ha en bra dag.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *